Internet

Webwriting – 4 dobre rady

Napisane przez ReddsGo

Wbrew pozorom pisanie tekstów „na papier” różni się diametralnie od tych przeznaczonych do publikowania na stronach internetowych. Szybki rozwój tego medium oraz ewolucja społeczeństwa w kierunku „cywilizacji obrazkowej” – chociaż to Internet doprowadził do prawdziwego renesansu słowa pisanego – zmuszają dobrych webwriterów do dostosowywania swoich tekstów pod kątem oczekiwań i potrzeb użytkowników. Jakie kryteria muszą spełniać teksty internetowe? Cztery, w mojej ocenie najważniejsze, wymieniam poniżej:
Pierwszą z kluczowych cech dobrego webwritingu są nagłówki i leady. Chwytliwy tytuł to tylko połowa sukcesu. Drugą połowę stanowi kilka pierwszych linijek tekstu, wprowadzających czytelnika w tematykę artykułu. Muszą zostać napisane w taki sposób, aby osoba które ma je przed oczami została zafrapowana i przeczytała resztę tekstu. Zaniedbanie tego elementu, nawet jeżeli pozostała część artykułu stoi na najwyższym poziomie, może skutkować jego porzuceniem bez zagłębiania się w treść.
Drugim z ważnych czynników jest zatroszczenie się o odpowiednią długość tekstu. Zależy ona od wielu rzeczy, m.in. tego gdzie publikujemy, dla kogo publikujemy, o czym piszemy itp. Krótki tekst na złożony temat jest równie kiepskim pomysłem jak rozwlekanie nieskomplikowanego problemu na wiele stron – czytelnicy oczekują wartościowej treści. Z powyższym wiąże się trzecia z cech – przejrzystość tekstu. Wielu autorów pomija ten aspekt, nie dbając o właściwą konstrukcję przygotowywanych przez siebie wpisów. Tym czasem ich odpowiednie podzielenie i opatrzenie nagłówkami pomagającymi „nawigować” po tekście ułatwia i uprzyjemnia zadanie czytelnikowi.
Ostatnią z dobrych rad jakich Ci udzielę jest zadbanie o właściwe słownictwo. I nie chodzi tutaj o wyzbycie się wulgaryzmów (chociaż z nich oczywiście także warto zrezygnować…) – język jakiego używamy ma kluczowe znaczenie dla jakości tworzonego tekstu. Staranny dobór słownictwa pozwala na zapewnienie uniknięcia jednej z podstawowych barier komunikacyjnych – aby czytelnik wiedział co mamy na myśli musi rozumieć tekst, który czyta. Korzystanie ze zbyt skomplikowanych lub zbyt trywialnych sformułowań może zniechęcić do dalszego zagłębiania się w treść.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie Pozycjonowanie Bydgoszcz

Skomentuj